رژیم غذایی

آیا وزن بدن شما هم با هر نوع رژیمی که می گیرید هنوز کم نشده است؟بد نیست بعضیاز دلایل عدم کاهش وزنی که در این مقاله آمده است را مطالعه کنید شاید مشکل شما رفعشد….

 

1. عدم توجه به حجم غذایی که میل می کنید:

اگر وارد برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن شده اید ، بد نیستیه یک نکته کلیدی توجه کنید. هدف نهایی تمام برنامه های رژیمی ایجاد عدم تعادل و یاحدااقل توازن بین کالری دریافتی و مصرف انرژی می باشد. یعنی مقدار غذایی که میخوریم باید کمتر از میزانی باشد که برای فعالیت روزانه نیاز داریم. تا به این ترتیبکالری و چربی ذخیره شده در بدن به گردش در آمده و سوخت آن مورد استفاده قرار گیرد. برای توفیق در جهت رسیدن به این هدف بهترین کار، کوچک کرند ظرف غذای تان می باشد تابه این بهانه غذای کمتری بخورید.

 

2. خودتان را از غذای مورد علاقه محروم نکنید:

حفظ اعتدال حتی در زمان اجرای برنام رژیم غذایی لازم است. تکیه کردن به رژیم غذایی و سخت و محروم کردن خود از غذاهای لذیذ و مطلوب ممکن استنتیجه معکوس داشته باشد. با این توضیح که بعد از اتمام برنامه رژیم ، به دلیلمحرومیت سخت قبل، این بار با حرص و طمع و البته کنترل نشده به سراغ غذاهای موردعلاقه هجوم می بریم . گویی از قحطی فرار کرده ایم. در حالیکه اگر در طی پیروی از هربرنامه رژیم غذایی ، خوراک های مورد علاقه خود را همچنان مصرف کنید، چنین عاقبتینخواهد داشت. کلید موفقیت حفظ تعادل و میانه روی است.

 

3. شما نباید هر آنچه بقیه می خورند، شما نیز تناول کنید:

هر فردی بنا به خاصیت فیزیکی منحصر به فردی که دارد، مکانیزمسوخت و ساز متفاوتی نیز خواهد داشت. اگر دوست شما ، علی رقم خوردن انواع غذاهای چربو شیرین ، تناسب اندام دارد، دلیل نمی شود که شما نیز از عادت وی پیروی کنید . شایداو به دلیل متابولیسم پرسرعتی که دارد در این زمینه دچار اشکال نشود. اما شما بامصرف مقدار کمی از این غذاها تفاوت چشمگیری در وزن خود ملاحظه می کنید.

 

4. عمداً پرخوری می کنید تا توجه افراد را زایل کنید!

دلیل مسخره و غیر موجهی به نظر می رسد . اما حقیقت دارد. موضوع این است که گاهی این تصور که از جذابیت خود به عمد بکاهیم باعث می شود کهبه سمت پرخوری و عدم توجه به تناسب اندام گرایش پیدا کنیم. و این اگر چه احمقانه بهنظر می رسد ولی از جمله دلایلی است که به صورت پنهانی می تواند تاثیر مخرب خود راداشته باشد.

 

5. کنترل اعصاب، از پرخوری جلوگیری می کند.

شاید خودتان در آن لحظات متوجه نباشید، اما در زمانی کهعصبانیت بروز می کند ، اغلب افراد به صورت ناخودآگاه به صمت خوراکی می روند. چیزیکه بتواند ولو برای مدتی اندک ذهن آن ها را منحرف و یا آرام کند.در وضعیت هایمشابهی مثل عصبانیت، احساس تنهایی ، کسلی و … بهتر است کمی تامل کنید و سعی کنید بهسمت فعالیت های دیگر بروید. در این حالت اگر واقعا گرسنه نباشید ، احساس گرسنگی وحتی گرایش به خوردن در آن لحظه بر طرف می شود.

 

6. بعضی افراد گمان می کنند که به راستی مقدر برای آنها چاق ماندن(بودن)است:

چرا باید تصور کنیم که عدم موفقیت در پیروی و یا پای بندی بهیک رژیم غذایی و یا به دست نیاوردن نتیجه دلخواه در این زمینه به این معناست کهتلاش بی نتیجه است و باید وضعیت موجود را تحمل کرد. شاید به دلیل نداشتن مهارت ومطالعه کافی و یا دید روشن به این مسئله و یا عدم برخورداری از حمایت کافی در زمینهاجرای برنامه رژیم غذایی ، این گونه تصور پیش آید که سهم من از زیبایی تحمل چاقیاست.این منصفانه نیست که چنین مقدری را برای خود بپذیریم. چنین تصوری نه تنها باعثسرخوردگی می شود بلکه اعتماد به نفس را نیز کاهش می دهد.

شاید تنها یک قدم بیشترکافی بود تا چنین تصور غلطی نقش بر آب شود و به خودتان ثابت کنید که سهم من بهتریناست.

 

7. احساس بهتر زمانی بروز می کند که چیزی بخوریم!

یابهترین تفریح ممکن را خوردن بدانیم.شاید با خوردن اولین لقمه مقداری سروتونین و بهدنبال آن حس ناپایدار شادی در فرد ایجاد شود. اما ناپایدار است و به علاوه روشی همکه برای ایجاد این شادی ناپایدار انتخاب کرده ایم ، غلط است. غذا واقعا چنین تاثیریبه همراه ندارد. در عوض فعالیت های دیگری هستند که با انجام آن می توانید شادیواقعی را تجربه کنید. از انجام بازی های گروهی گرفته تا مطالعه و یا گفتگویی بادوستان و یا رسیدگی به گل های باغچه و ….

 

8.در هنگام استرس و اضطراب بیش از اندازه میخوریم:

اگر دقت کرده باشید می بینید که اغلب آدم ها بعد از طی کردن یکروز پر تنش و اضطراب ، زمانی که به خانه می روند چه طور به سمت غذا هجوم می برند واین به مرور زمان تبدیل به یک عادت می شود. البته این حقیقت نیز پوشیده نیست که درزمان اضطراب و تنش ، محیط بدن به وضعیت قحطی زدگی در می آید و سبب می شود کهتنها راه رهایی از این قحطی را خوردن بدانیم. اماچه طور می توان به این وضعیتغلبه کرد؟ تمرینات مدیتیشن در این زمینه بسیار موفق عمل میکند. با انجام این تمرین، بدن همیشه آرامش خود را حفظ می کند ، حتی در وضعیت پر استرس.

 

9. آیا به دنبال فرصت منحصر به فردی هستید تا برنامه رژیم غذایی راشروع کنید!

به راستی چرا این طور رفتار می کنیم. چرا منتظر زمانی هستیمکه خودمان نیز نمی دانیم کی از راه می رسد. چرا باید این برنامه حیاتی و مهم را بهدلایل مختلف و نه چندان مهم مرتب به تعویق بیندازیم. اگر فکر میکنید که شروع برنامهنیاز به فرصت خاصی دارد مطمئن باشید هیچ گاه این فرصت به سراغ شما نخواهد آمد. چونخودتان باید این فرصت را خلق کنید. تنها کافی است که برای خود اهمیت قائل باشید . آن وقت متوجه می شوید که هیچ فرصتی بهتر از همین الان نیست که بدون بهانه جویی واتلاف وقت به خودتان رسیدگی کنید.

 

برگرفته شده از مجله سلامت

 

/ 1 نظر / 41 بازدید
پیرمرد قصه ها

سلام به همه دوستان عزیز خوانندگان مطالب وبلاگ به نظر بنده رژیم گرفتن در جهت کاهش وزن از 2 بخش تشکیل می گردد : 1- مبارزه روانی در راستای این هدف 2- برنامه و قوانینی برای گاهش وزن بخش اول از همه چی مهمتر است بنده خودم 30 کیلو کم کردم اگر کار روانشناسی (البته روی خودم به صورت کاملا تجربی کار روانشناسی کردم) به خوبی انجام گیرد تقریبا فرد رژیم گیرنده 50 درصد راه را پیش می رود چون واقعا تصمیم جدی گرفته است و همین تصمیم جدی در این راه سخت او را به هدف نهایی می رساند من که تونستم تقریبا از شر این قضیه راحت شم شما هم می تونید به امید موفقیت هم تون پیرمرد قصه ها